stoker-review

Regie: Chan-wook Park / Met: Mia Wasikowska, Nicole Kidman, Matthew Goode, Jacki Weaver, Dermot MulroneyGenre: Thriller – Mysterie – Drama / Land: VS / Duur: 99 min.

Sometimes you need to do something bad to stop you from doing something worse. India, STOKER

Chan-wook Park’s Engelstalige debuut is een sinister en stijlvol werk geworden dat overloopt van sfeer. Het geheel is een unieke thriller zoals we er lang geen meer gezien hebben. We maken kennis met de familie Stoker nadat de vader des huizes is omgekomen bij een verkeersongeluk. Moeder Evelyn (Nicole Kidman) en dochter India (Mia Wasikowska) blijven alleen achter, maar worden vrijwel meteen vergezeld door vader Richard’s (Dermot Mulroney) broer, Charlie (Matthew Goode). Die laatste komt uit het niets opdagen tijdens de begrafenis en lijkt een directe, creepy connectie te hebben met India: het lijkt dat hij haar gedachten kan lezen. Nonkel Charlie is een nieuw gezicht voor zowel India als haar moeder, want tot voordien hadden ze nog nooit van hem gehoord. Zijn onweerstaanbare charme zorgt er echter voor dat vooral moeder Evelyn als een blok voor hem valt en hem zonder aarzelen bij hen laat inwonen. Elk van deze drie personages zit boordevol geheimen. Regisseur Park windt er dan ook geen doekjes om en maakt ons van bij het begin duidelijk dat niemand te vertrouwen is. Dit is meteen één van de sterkste punten van deze film, hij grijpt met zijn straight forward benadering terug naar het concept van suspensvolle thrillers à la Alfred Hitchcock.

Buiten de geweldige, mysterieuze sfeer en prachtige visuele hoogstandjes zijn het vooral de acteurs die hier het beste van zichzelf geven. Matthew Goode (MATCH POINT, A SINGLE MAN) heeft alles in zich om een groot acteur te worden. De manier waarop hij de berekende, zelfzekere nonkel Charlie portretteert, getuigt van grote klasse. Zijn personage trekt iedereen aan, enkel India lijkt te kunnen standhouden, maar ook zij zal vroeg of laat moeten toegeven aan zijn aantrekkingskracht. Die laatste wordt prima gespeeld door de jonge Mia Wasikowska (LAWLESS). Ze zit volop in haar puberjaren, maar is anders dan haar leeftijdsgenoten. Haar vintage-gothic voorkomen lijkt een façade te zijn dat haar gevoelige en nieuwsgierige innerlijk verbergt, of ook niet? Nicole Kidman is angstaanjagend goed als Evelyn, die het overlijden van haar echtgenoot op zeer korte tijd makkelijk kan verwerken door Charlie’s aanwezigheid. Is ze echt zo naïef om in zijn spelletjes te trappen of voert ze meer in haar schild? Het feit dat Charlie ook een intieme band kweekt met India is alvast niet naar haar zin.

stoker-review-film

Met OLDBOY, Chan-wook Park’s bekendste film uit zijn Koreaanse “Wraak-trilogie”, bewees de filmmaker dat hij een onmiskenbaar talent is. Zijn vernieuwende visie bezorgde hem dan ook een kans in Hollywood. Ik vind het een gedurfde zet om dan resoluut voor iets compleet verschillend te gaan, zoals hij met STOKER deed. Visueel is deze film een feest voor het oog. Alles zit juist, van de wederkerende kleurthema’s tot de knipogen naar Hitchcock, maar ook zijn eigen visionaire ideëen zitten er in verwerkt. Het geheel oogt soberder dan je zou verwachten van deze man, maar alles is veel subtieler en gedetailleerder. Grote klasse.

Als er ergens een minpunt te bespeuren is, is het de laatste act van Wentworth Miller’s scenario. Begrijp me niet verkeerd, de PRISON BREAK-ster pende een puik script neer, maar gaat naar het einde toe wat de mist in. Gelukkig wist Park hier raad mee, waardoor de schade meer dan beperkt blijft.

Niet iedereen zal dit een even boeiende film vinden. Fans van gore, bloederige taferelen komen maar deels aan hun trekken en zullen dit te subtiel vinden en zij die op zoek zijn naar verbazingwekkende plottwists zullen alles te simpel vinden. STOKER wil echter geen één van deze dingen bereiken. Dit is in de eerste plaats een visueel sterke film die teert op sfeer, geholpen door de acteurs en de grandioze soundtrack van Philip Glass. Leuk familietje, die Stokers.

______________________________________________________________