submarine-filmblog-review-the-observants

VK.
97 min.
Regie: Richard Ayoade
Met: Craig Roberts, Yasmin Paige, Noah Taylor, Sally Hawkins, Paddy Considine
Genre: Komedie / Romantiek / Drama

“ To us and a wonderful evening of love making. ” – Oliver Tate, SUBMARINE

Er ligt een dunne lijn tussen ‘je laten inspireren’ en ‘iemands werk plagiëren’. Dat heeft al meer dan eens aanleiding gegeven tot overhitte discussies. Als er echter met de ingrediënten van een ander, een uniek nieuw gerecht wordt gemaakt, hoeft bovenstaand debat nooit los te breken. Richard Ayoade is er met zijn eerste langspeelfilm, SUBMARINE, glansrijk in geslaagd de typische elementen van schrijver/regisseur Wes Anderson (THE ROYAL TENENBAUMS, THE LIFE AQUATIC, MOONRISE KINGDOM…) om te zetten naar iets geheel eigenzinnig. Wat het verhaal betreft is dit een luchtige komedie zoals je er dertien in een dozijn vindt. Oliver (Craig Roberts) is een ietwat vreemde scholier die in de ban raakt van zijn stoere klasgenote Jordana (Yasmin Paige). Deze laatste ziet een affaire met de sullige Oliver als een ideale manier om aandacht te trekken en te shokeren binnen de school. Tegelijk begint Olivers moeder een affaire met een soort helderziende playboy die tevens een oude vlam van haar is. Dit tot groot ongenoegen van haar zoon, terwijl Lloyd, de vader in het verhaal, het op zijn beurt allemaal laat begaan. Zijn depressie is te diep om zich te bekommeren over de escapades van zijn vrouw.

Hetgeen SUBMARINE zo bijzonder maakt is in de eerst plaats de screenplay, voorzien door Ayoade zelf, dat van een veel hoger niveau is dan de doordeweekse tienerkomedie. Oliver is welbespraakt en vuurt zijn monologen tegen een razendsnel tempo op je af waardoor je amper bijkomt van het lachen. Zelfs wanneer hij dagdroomt over zijn begrafenis, op de tonen van een trieste melodie, gier je je te pletter. Exact iets waar ook Wes Anderson in zou slagen. De humor is over het algemeen Brits, iets wat de twee filmmakers ook meer uit mekaar trekt. Craig Roberts, de jonge acteur die Oliver vertolkt, is schitterend. De manier waarop hij ondanks zijn onzekerheid recht voor zijn doelen gaat is hilarisch, of het om zijn relatie met Jordana gaat, of het voorkomen van de echtscheiding van zijn ouders. Ook hilarisch zijn Olivers ouders. Het schoolvoorbeeld van een uitgeblust koppel; de vader (Noah Taylor) teruggetrokken in zijn eigen wereld en enkel geïnteresseerd in de oceaan, de moeder (Sally Hawkins) hopeloos op zoek naar aandacht. Hun chemie is tegelijk pijnlijk en ontzettend grappig.

Een andere grote troef is de manier waarop Ayode met de camera speelt. Geen computereffecten, geen grootse kraanshots (daar wordt zelfs mee gelachen). In de plaats krijgen we originele camerastandpunten, slim gemonteerde tussenscènes, Super 8 beelden, prachtige lichteffecten en een consequent kleurgebruikt. Alweer typische Anderson ingrediënten. Het geheel voelt aan als een kunstwerkje. Een bijzonder grappig kunstwerk wel. En dat is ook Ben Stiller niet ontgaan. De Amerikaanse acteur, en vriend van Wes Anderson, zag er potentieel in en besloot prompt deze film te gaan producen. Stiller speelt trouwens een fractie van een seconde mee, je moet maar eens goed kijken.

Zoals dikwijls het geval is bij kleinere films als deze, moet je oog er op vallen. SUBMARINE heeft dan wel het geluk om Ben Stiller als presentator te hebben, de aandacht die deze film verdient heeft die niet gekregen. Toch zijn er deuren voor Ayoade opgengegaan, want de man heeft momenteel zijn tweede langspeelfilm ingeblikt, THE DOUBLE, over een man die in het nauw wordt gedreven door een dubbelganger. Daarin zullen we Jesse Eisenberg (THE SOCIAL NETWORK) en Mia Wasikowska (LAWLESS) aan het werk zien, niet de minsten dus. Noah Taylor en Yasmin Paige zullen overigens ook van de partij zijn. Iets zegt mij dat Richard Ayoade een mooie toekomst te wachten staat.