Regie: Ridley Scott / Met: Michael Fassbender, Penélope Cruz, Javier Bardem, Cameron Diaz, Brad Pitt … / Genre: Misdaad- Drama – Thriller / Land: USA / Duur: 117 min. / Releasedatum: 12 november 2013

“Nothing is crueler than a coward, and the slaughter to come is probably beyond our imagining.”– Malkina, THE COUNSELOR

Schrijver Cormac McCarthy (NO COUNTRY FOR OLD MEN) pende voor zijn eerste alleenstaande scenario een verhaal neer over hoe men kan omgaan met de verschillende vormen van kwaad. Centraal staat een advocaat die besluit om zich eenmalig aan de foute kant van de wet te begeven en daardoor een reeks tegenslagen ontketent. Regisseur Ridley Scott voorziet het geheel van voldoende flair en enkele interessante draaipunten, maar dit soort drugsthriller hebben we al iets te vaak gezien. THE COUNSELOR is een moderne western die uiteindelijk geen vernieuwing biedt, maar door McCarthy’s scherpe dialogen in evenwicht wordt gehouden.

Het merendeel van de personages is gedreven door hebzucht, status en duistere instincten. Michael Fassbender is de naamloze, oppervlakkige protagonist: een advocaat die wordt blootgesteld aan de extravagante levensstijl van kingpin Reiner (Javier Bardem) en diens wulpse partner, Malkina (Cameron Diaz). Om zijn eigen luxueuze leventje te kunnen onderhouden en zijn knappe, onschuldige vriendin Laura (Penélope Cruz) een kanjer van een verlovingsring te kunnen schenken, beslist de advocaat met Reiner en middle man Westray (Brad Pitt) in zee te gaan. Het trio sluit een deal met een Mexicaans drugskartel om voor 20 miljoen dollar drugs over de grens te smokkelen. Een uitstekend plan, want zeg nu zelf, wanneer is een deal met een moorddadig drugskartel ooit misgegaan?

Ondanks het simplistische uitgangspunt voelt THE COUNSELOR vaak geforceerd en te gecompliceerd aan. Het levert zoals gezegd enkele uitstekende dialogen op, maar die bieden weinig meerwaarde aan de plot. De symbolische aard van de screenplay is leuk, maar sommige personages zijn overtollig en te oppervlakkig om een emotionele band mee te krijgen. Aan “cool” echter geen gebrek in deze film. Coole mensen, sets, wagens, muziek en zelfs huisdieren. De enkele actiescènes zijn behoorlijk memorabel en dat is dan weer de verdienste van Scott.

De verhaalstructuur is bij momenten verwarrend en daardoor komt het geheel een tikkeltje modderig over. Toch slagen McCarthy, Scott en de solide cast erin om de kijker gefocust te houden door voldoende afwisseling aan de dag te leggen. Spanning en humor wisselen zich af en hier en daar worden we getrakteerd op een uitstekend shock-moment. Goed, zonder meer.