142 min.
Regie: Baz Luhrmann

Met: Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher…
Genre: Drama / Romantiek

” It is invariably saddening to look through new eyes at things upon which you have expended your own powers of adjustment.”
– Nick Carraway, THE GREAT GATSBY

Dat Baz Luhrmann graag uitpakt met zijn gedurfde, eigenzinnige filmstijl mag geen verrassing meer heten. Less is more staat niet in het boekje van de Australiër. Luhrmann’s voorkeur voor de bombastische, cirque du soleil aanpak is reeds duidelijk sinds ROMEO + JULIET, maar het shokerende effect is er ondertussen al een tijdje af. Dat neemt niet weg dat THE GREAT GATSBY een visueel aantrekkelijke film is. Van bij de opening wordt je meegetrokken in het geheel, er is echt geen ontsnappen aan. De sfeer is uitstekend en de totaal misplaatste hip-hop soundtrack komt zowaar tot zijn recht. Ik was dan ook stomverbaasd – én teleurgesteld – dat ik me nog geen uur later compleet buitengesloten voelde. Misschien rust er weldegelijk een vloek op het verfilmen van F. Scott Fitzgerald’s literaire klassieker. Het prima laatste half uur kon de berokkende schade niet opruimen en zo laat Hollywood alweer een kans liggen om “De grote Gatsby” een waardige filmversie te schenken.

Nick Carraway (Tobey Maguire) is een jongeman uit de Midwest die in de jaren ’20 naar New York trekt, waar de naoorlogse uitbundigheid geen maat kent. De stad is in volle bloei en de hogere bevolkingsklasse zet de bloemetjes maar wat graag buiten. Nick huurt een zomerhuisje in de buurt van de villa waar zijn nichtje Daisy (Carey Mulligan) en haar steenrijke echtgenoot, Tom (Joel Edgerton) wonen. Naast het bescheiden huis van Nick staat een kolossaal kasteel, bewoond door een rijke maar mysterieuze man met de naam Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio). Elk weekend worden er waanzinnige feestjes gegeven, waarop de hele stad – onuitgenodigd – afkomt. Wanneer Nick plots een uitnodiging krijgt raakt hij helemaal geïntrigeerd door Gatsby. Deze laatste overziet het hele gebeuren, maar blijft liefst op de achtergrond. De twee raken bevriend, maar later zal blijken dat Nick die uitnodiging niet zomaar uit vriendschap kreeg.

great-gatsby

Het is niet dat Luhrmann en co-schrijver Craig Pearce hun uiterste best niet deden. De overvloed aan info uit het boek (de decadente feestjes en dergelijke, waarmee de film begint) worden schitterend en uitgebreid in beeld gebracht. Misschien iets té uitgebreid, achteraf bekeken. Voor je het weet zit je 45 minuten in de film en heb je van het eigenlijke verhaal nog niets gezien. Dat zal dan wel de prijs zijn die de makers hebben moeten betalen, maar erg vlot voelt het niet aan. Naar het einde toe laaide mijn enthousiasme weer even op, wanneer de getalenteerde acteurs de ware emoties van hun personages lieten zien en daarmee de overwelmende façade van visuele effecten en grandeur doorbreekten. Indien dit een soort metafoor was voor de kritiek die Fitzgerald met zijn boek wou uiten op het uiterlijke vertoon van les nouveaux riches, dan mocht dat op een andere manier naar het scherm vertaald worden, want in het volledige tweede uur lijken de meeste acteurs een schim van zichzelf.

De enige die gedurende de hele film op topniveau speelt, is Joel Edgerton als Tom Buchanan. Het talent van deze Australiër is onbetwistbaar en sinds zijn rol als MMA bokser in WARRIOR (naast Tom Hardy) hebben ze dat ook in Hollywood begrepen. DiCaprio en co zijn zeker niet ondermaats, maar de film wordt niet door hen gedragen. Dat doen de decors, kledij en visuele folietjes, waarop Luhrmann de nadruk legt. Sommigen, zoals Jason Clarke (LAWLESS) en nieuwkomer Elizabeth Debicki krijgen simpelweg te weinig de kans om zich voluit te bewijzen. Hun personages blijven oppervlakkig, terwijl er veel meer uit te halen valt. Gelukkig laat DiCaprio’s personage het toe om de acteur in het laatste half uur menselijke reacties te laten vertonen. In zijn eentje trekt hij de boel nog recht waardoor een totale catastrofe vermeden werd.

Het enigma van THE GREAT GATSBY blijft onvertaalbaar naar het witte doek. Luhrmann probeert ons de hele tijd af te leiden met zijn stijlvolle verpakking, maar al snel zie je door dit valse vertoon heen en stuit je op de levensloze ziel van deze film.