Regie: Wes Anderson / Met: Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Angelica Huston, Noah Taylor … / Genre: Komedie – Avontuur – Drama / Land: VS / Duur: 119 min.

“I’m going to find it and I’m going to destroy it. I don’t know how yet. Possibly with dynamite”  –  Steve Zissou, THE LIFE AQUATIC

Bill Murray speelt het hoofdpersonage uit deze film met een trieste blik die de onmacht weergeeft van een man die verwacht dat men hem als een held behandeld, terwijl hij over geen enkele capaciteit beschikt die hem tot die status zou kunnen verheffen. Die disconnectie tussen de realiteit en eigenwaan – een veel voorkomend thema in Wes Anderson’s films – is zielig om zien, maar hilarisch tegelijkertijd. Anderson dropt Murray in een surreëel landschap dat er uitziet als een kinderboek, vol kleurrijke elementen en bizarre personages. Het grove taalgebruik en een onverwachte dosis geweld dragen alleen maar bij tot de verwarring. THE LIFE AQUATIC werd verguisd bij diens release in 2004, maar de visie, durf en creativiteit die regisseur Anderson hiervoor aan de dag legde verdient beter dan dat. Veel beter.

We ontmoeten Steve Zissou, een maritieme documentairemaker en het hoofdpersonage in kwestie, tijdens een persoonlijke én professionele crisis. Hij is een Jacques Cousteau-achtig figuur – iemand waardoor Anderson op jonge leeftijd gefascineerd raakte – wiens laatste documentaire alweer op een grote flop uitdraaide, de zoveelste op rij.

Tijdens het draaien ervan, verloor Zissou – een eigenwijze, arrogante, maar emotionele man – zijn beste vriend en rechterhand, Esteban. Alles wijst erop dat die werd opgegeten (“Eaten!”) door de meedogenloze “Jaguar-haai”, een beest waarvan het bestaan enkel door Zissou kan bevestigd worden. Met behulp van zijn rijke vrouw Eleanor (Angelica Huston), de Duitse ingenieur Klaus (een zeldzame, komische rol van Willem Dafoe), een veiligheidsexpert (Seu Jorge) die nummers van David Bowie covert in het Portugees, een jonge piloot (Owen Wilson) die beweert Zissou’s verloren zoon te zijn en een mysterieuze, zwangere journaliste (Cate Blanchett) trekt hij er op uit om een laatste, epische film te maken. Hij wil bewijzen dat de “Jaguar-haai” weldegelijk bestaat en het beest daarna doden. Wanneer een journalist hem vraagt wat de wetenschappelijke bedoeling is van het unieke dier om te brengen, antwoordt Zissou: “Wraak”.

Zet je schrap voor een nooit geziene reis, waarin absurde gesprekken en misplaatst geweld zich met elkaar afwisselen. De humor is zeker niet voor iedereen, maar zelfs dan is er genoeg aan de hand om nooit verveeld te raken. Piraten, een interne machtsstrijd en Zissou’s aartsrivaal, Alistair Hennessey (briljant gespeeld door Jeff Goldblum), zorgen voor dreiging en de mogelijkheid dat ook Zissou’s laatste wapenfeit in het honderd loopt.

Anderson opteerde niet voor digitale effecten voor de actie op zee. Zo koos hij er voor om  zeedieren te laten bewegen door goede oude stop-motion animatie – een experiment dat de filmmaker later integraal toepaste bij FANTASTIC MR. FOX. Hierdoor heeft THE LIFE AQUATIC een unieke, handgemaakte look en dat gaat dan weer hand in hand met zijn typische, statische shots. De film werd geschoten langs de Italiaanse kustlijn, bij de legendarische Cinecitta studio. Deze locatie bezorgt het geheel bovendien een speciaal sfeertje.

De aandacht voor detail is zo overweldigend dat het bijna niet te vatten is hoeveel toewijding er voor het maken van deze prent nodig was. Van de kostuums tot de enorme doorsnede van Zissou’s boot, de Belafonte, het kan niet op. Zelfs voor een “Wes Anderson-film” is dit een uitzonderlijk gedetailleerd werk. Het is eveneens een buitenbeentje binnen zijn palmares en geen aanrader om mee te beginnen. Zelfs fans van de filmmaker zijn erover verdeeld. Als grote Anderson-bewonderaar kan uw recensent zijn liefde voor THE LIFE AQUATIC echter niet onder stoelen of banken schuiven. Dit is originaliteit ten top met een uitstekende cast, een magische sfeer en veel absurde humor. Een feest voor het oog en de lachspieren: Anderson’s ultieme meesterwerk.