perks of being a wallflower-bespreking

102 min.
Regie: Stephen Chbosky
Met: Logman Lerman, Emma Watson, Ezra Miller, Dylan McDermott, Paul Rudd, Joan Cusack…
Gebaseerd op Stephen Chboskys zelfgeschreven, gelijknamige novel
Genre: Drama / Romantiek

Right now we are alive and in this moment I swear we are infinite. ” – Charlie, THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Sommige films blijven je voor eeuwig bij. En heel af en toe gebeurt het dat zo’n voorgevoel je meteen na de film al overvalt. Dit was het geval bij ‘The Perks of Being a Wallflower’, de eerste langspeelfilm van Stephen Chbosky als regisseur. Bovendien schreef hij zowel het gelijknamige boek waarop de film gebaseerd is, als het script. Mijn respect voor deze man neemt alleen maar toe. Dit is een “coming-of-age/high-school” film die ik zonder twijfel de beste in zijn soort durf noemen. We weten natuurlijk allemaal dat dit genre niet overloopt van memorabele films, en net dat maakt deze film zo uniek.

‘The Perks of Being a Wallflower’ neemt ons mee doorheen de moeilijke periode van een stille tiener, Charlie (Logan Lerman), wanneer hij voor het eerst naar de middelbare ‘high school’ gaat. Charlie is een eenzaat zonder vrienden wanneer twee laatstejaars, Patrick en Sam (Ezra Miller, die we eerder in ‘We Need to Talk About Kevin’ en ‘City Island’ zagen, en Emma Watson uit de ‘Harry Potter’ films) hem onder hun hoede nemen. Er gaat een nieuwe wereld voor hem open; een wereld vol plezier, vriendschap, liefde en avontuur. Maar naarmate de film vordert komen we meer te weten over Charlies achtergrond en dat van de andere personages waardoor de film naast alle vreugde ook een dramatisch kantje toont.

Wat deze prent vooral zo speciaal maakt is zijn originaliteit en diepgang. Iets dat we niet dikwijls voorgeschoteld krijgen bij dit soort films. Het geheel zit nokvol met thema’s en onderwerpen – zoals drugs, alcohol, homoseksualiteit, puberteit, vriendschap, liefde, geweld, eenzaamheid, jeugdtrauma’s, afscheid en verlies, e.d. – zonder het gevoel te krijgen dat het veel wordt. Heel gedurfd, en iets waar je op voorhand wel eens voor vreest als een regisseur zoveel hooi op zijn vork neemt. Een gewaagd, maar meer dan geslaagd opzet.

THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Dit is geen zuivere high school komedie waarvan er dertien in een dozijn zitten. Maar dat wil ook niet zeggen dat er geen humor aanwezig is, want dat is zeker het geval. Alleen is deze spontaan en natuurlijk, in tegenstelling tot menig geforceerde komedies. Ook hoeft men zeker niet bescheiden te zijn over de acteerprestaties, want vergeet niet dat tieneracteurs het publiek wel eens slecht kunnen bevallen en soms zelfs als irritant kunnen ervaren worden. Om nog verder met de loftrompet te zwaaien wil ik ook de regie van Stephen Chbosky complimenteren. Hij weet duidelijk waar hij mee bezig is en dat levert een paar mooie beelden/scènes op.

We kunnen besluiten dat ‘The Perks of Being a Wallflower’ meer is dan een simpel “nerd wordt cool”-verhaal en ik raad dan ook iedereen, met een beetje liefde voor film, aan hem te bekijken. Het is een schitterende feel-good movie met een lach en een traan, die je zeker niet onberoerd laat.