Regie: Ben Stiller / Met: Ben Stiller, Kristen Wiig,  Adam Scott, Sean Penn… / Genre: Avontuur – Komedie / Land: VS / Duur: 114 min. / Releasedatum: 25 december 2013

Verbeelding is één van de grote krachten van cinema en daarmee duid ik niet op genres als fantasy of science fiction, maar op klassieke verhalen die net iets groter zijn dan het leven zelf, denk aan films als FORREST GUMP en BIG FISH. Dat is exact wat Ben Stiller probeert te creëren met zijn adaptatie van James Thurber’s THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY. Stiller raakt daarbij af en toe de weg kwijt in de sentimentele dagdromen van zijn hoofdpersonage, maar zijn film houdt het hart op de juiste plaats. Dat maakt van MITTY een onderhoudende en entertainende familiefilm.

Walter, oprecht vertolkt door Stiller zelf, is een onzekere foto editor met een affiniteit voor dagdromen. Hij werkt op de foto afdeling van Life magazine, dat net haar overgang maakt naar het digitale tijdperk, onder leiding van een groep arrogante bazen met baarden. Adam Scott zet in het bijzonder een uiterst irritant personage neer als de nieuwe hoofdredacteur die voor de cover van de laatste geprinte uitgave de meest “quintessential” of karakteristieke foto ooit wil zien verschijnen.

De plotse veranderingen – en de daarbij horende ontslagen – binnen zijn werkomgeving en het recent boontje dat Walter heeft ontwikkelt voor zijn nieuwe collega Cheryl (Kristen Wiig), zorgen voor een radicale ommekeer bij de man en zijn dagdromen hebben voor het eerst een impact op zijn levensweg.

Hij start een zoektocht naar de mysterieuze fotograaf (een perfect gecaste Sean Penn) achter de coverfoto, want het plaatje blijkt bovendien spoorloos verdwenen. Walter vliegt halsoverkop naar Groenland en springt daarbij uit helicopters, zwemt met haaien en skateboardt richting een uitbarstende vulkaan (die verduivelde Eyjafjallajökull alweer). Hoeveel daarvan deel uitmaakt van zijn verbeelding is nog maar de vraag, maar feit is dat Walter de tijd van zijn leven doormaakt.

Vooral het eerste deel van de film berust op CGI-materiaal en dat levert behoorlijk indrukwekkende scènes op, maar het is pas wanneer Walter’s reis begint, en de CGI plaats maakt voor natuurlijke schoonheid, dat MITTY naar een hoger niveau wordt getild. De beelden in Groenland, Ijsland en Afhanistan overtreffen elke vorm van visuele effecten die eerder werden getoond. De unieke manier waarop tekst – van de begintitels tot een sms – op het scherm komt, zorgt voor een leuke extra.

Het humoristische aspect wordt gelukkig niet al te hard naar de voorgrond geduwd, want Walter’s telefoongesprekken naar eHarmony, een online datingsdienst, zijn nog redelijk grappig, maar we hebben Stiller al beter komisch werk zien leveren. Walter’s bestaanscrisis staat op de voorgrond en bezorgt het geheel de emotionele dimensie waar dergelijke films – soms iets te hevig, net als deze – op zoek naar zijn.

Op technisch vlak is dit de sterkste film die Stiller als regisseur heeft afgeleverd, maar hij speelt met MITTY iets te vaak op safe. Wat amusant eindejaarsvoer betreft, is dit echter ééntje die niet zal teleurstellen.