Regie: Jean-Pierre Jeunet / Met: Helena Bonham Carter, Kyle Catlett, Judy Davis… / Genre: Avontuur – Drama / Land: Frankrijk – Canada / Duur: 105 min. / Releasedatum: 16 oktober 2013

“I’m not sure what you’re looking for, but don’t change a thing”– Ricky, THE YOUNG AND PRODIGIOUS T.S. SPIVET

De Frans-Canadese coproductie, THE YOUNG AND PRODIGIOUS T.S. SPIVET, beschrijft de avontuurlijke tocht van T.S., een twaalfjarig genie die zijn ouderlijke huis verlaat en op zijn ééntje van West naar Oost-Amerika reist. T.S. woont op een afgelegen ranch in Montana met zijn vader, een zwijgzame cowboy die liever zijn boterhammen in de regen opeet dan een confrontatie te moeten aangaan met zijn vrouw in de keuken, zijn moeder, een entomografe die iedere dag haar zoektocht naar nieuwe insecten voortzet, en zijn oudere zus die geobsedeerd is door schoonheidsidealen en zich mateloos ergert aan haar gezinsleden. Er loop bovendien ook nog een depressieve hond rond, die als therapie metalen emmers kapot knabbelt. T.S vult zijn dagen met het uitvinden van de geniaalste dingen en wint een prijs voor zijn ‘magnetisch wiel’ in Washington. Wanneer hij het nieuws telefonisch verneemt doet de jonge wetenschapper zich voor als zijn vader en springt de volgende dag op een vrachttrein richting Washington. Onderweg komt hij de vreemdste personages tegen, terwijl de politie hem op de hielen zit.

Aan verbeelding geen tekort, dat weet iedereen die eerder al naar LE FABULEUX DESTIN D’AMELIE POULAIN, LA CITÉ DES ENFANTS PERDUS of ander werk van Jean-Pierre Jeunet keek. Van de bekoorlijke Amélie en vormeloze wezens is in zijn nieuwste film echter geen spoor te vinden, maar de Franse cineast behoudt duidelijk zijn voorliefde voor excentrieke figuren en ook deze keer krijgen we een hartverwarmend hoofdpersonage te zien. Kyle Catlett, blijkbaar niet altijd de gemakkelijkste om mee te werken, vertolkt de rol van de tienjarige cartograaf, terwijl Helena Bonham Carter te zien is als zijn excentrieke moeder, Dr. Clair – ditmaal echter zonder gekke kostuums of opvallende pruiken, waar Mevrouw Tim Burton blijkbaar geen genoeg van krijgt.

Wat de visuele effecten betreft, werd er hier en daar “overbodige 3D” geroepen, maar daar ben ik het niet mee eens. Bij het gros van de producties is die derde dimensie niets meer dan een publiekstrekker en draagt het medium nauwelijks bij aan de boodschap van de film. Wat Jeunet hier probeert te bereiken is de kijker hetzelfde effect te geven als het lezen van Reif Larsens verhaal, dat als blauwdruk diende voor deze prent. Het boek barst van de annotaties in de marges, kaartjes en schetsen van uitvindingen. De 3D vervangt dat soort spielerei waardoor er vliegende uitvindingen, wilde lasso’s en een onuitputtelijke fantasie onze richting uitkomen.

Geslaagd kunnen we de adaptatie echter niet noemen. Daarvoor heeft Jeunet zijn film té vol gepropt met visuele effecten en ornamenten, waardoor de magie ervan verloren gaat. Ook de dood van T.S. zijn tweelingbroer wordt op een oversentimentele wijze gebruikt als excuus voor alles en een typisch Amerikaans einde is dan ook onvermijdelijk. De doorsnee Amélie– aficionado zal wellicht zijn pap niet kunnen koelen met deze productie, maar de subtiele filmervaring zal wellicht ieders hart verwarmen.