i am love

Regie: Luca Guadagnino | Met: Tilda Swinton, Flavio Parenti, Edoardo Gabbriellini | Genre: Drama – Romance | Land: Italië | Duur: 120 min

“The world is growing, and it has to be changed. All one has to do is alter one’s way of viewing it” – Shai Kubelkian, I AM LOVE

I am Love, de derde langspeelfilm van de Italiaanse filmmaker Luca Guadagnino, is een cinematisch buffet dat in de eerste plaats de ogen pleziert en naar gelang de smaak van de kijker ook het hart kan veroveren. Van de elegante begintitels tot de broeierige muziek van John Adams; dit Italiaans melodrama heeft stijl in overvloed en laat de emoties de vrije loop. Het resultaat is een twee uur durende schreeuw naar romantische vrijheid. Uiteraard wordt er geflirt met clichés, maar zoals in de beste melodrama’s kan I am Love rekenen op een uitstekende hoofdfiguur – in de vorm van een vlot Italiaans sprekende Tilda Swinton – die alles onder controle houdt.

Na een aantal serene shots van een kil en besneeuwd Milaan, dringen we binnen in de koude villa van de familie Recchi, waar een piekfijn voorbereid diner het verloop van de film subtiel zal beïnvloeden. De Recchis zijn samengekomen voor de verjaardag van de grootvader, wiens textielfabriek door de jaren heen is uitgegroeid tot een gerespecteerd familiebedrijf en ervoor moet zorgen dat avondjes als deze – met personeel – ook de komende generaties vanzelfsprekend zijn. Swinton speelt Emma, een Italiaanse met Russische roots die getrouwd is met de emotioneel afzijdige Tancredi, die de leidinggevende fakkel binnen het bedrijf overneemt van zijn vader. Ook hun twintigjarige zoon Edoardo krijgt onverwachts een leidinggevende functie van opa, al zitten zijn gedachten bij het opstarten van een restaurant met zijn nieuwe kameraad – én uitstekende chef-kok – Antonio.

Het is die laatste die een onvergetelijke indruk maakt op moeder Emma, al duurt het even vooraleer ze beseft hoe dat precies komt. Regisseur Guadagnino neemt zijn tijd en voor we aan het hetere werk beginnen krijgen we een uitgebreide kijk op Emmas innerlijke leven. Het eerste halfuur is een fascinerende karakterstudie waaruit blijkt dat deze vrouw – en moeder van drie – op onvoorwaardelijke wijze klaarstaat voor iedereen in de familie. Ondanks de klassieke stijfheid die in de Recchi-familie heerst, vangen we hier en daar een glimps op van de uitbundige ziel die Emma wegmoffelt onder haar nette maatpak. Pas wanneer ze in haar ééntje naar de veel jongere Antonio trekt terwijl vader en zoon op businessreis zijn in Londen, en het koude Milaan ruilt voor het betoverende San Remo, bloeit deze vrouw helemaal open.

Weinig actrices belichamen seksueel verlangen op zo’n geloofwaardige wijze als Swinton. De Britse kameleon leerde voor haar rol Italiaans spreken met een Russisch accent en klinkt zo overtuigend dat het lijkt alsof ze al enkele decennia in Italië heeft geleefd. Zoals alleen Swinton dat kan. Zonder woorden maakt ze duidelijk waarom Emma haar jarenlange “dienst” binnen de Recchi-familie op een paar dagen achter zich kan laten, met alle gevolgen van dien.

De aandacht gaat overigens niet uitsluitend naar de gevoelens van Emma. Regisseur Guadagnino maakt ook tijd voor de andere belangrijke leden van de familie. Zo gaat hij dieper in op de persoonlijkheid van Emma’s zoon Edoardo, wiens pasverworven status als mede-eigenaar van het familiebedrijf zwaar doorweegt wanneer hij in aanraking komt met de beproevingen van het zakenleven. Ook dochter Elisabetta, die zich voorbereidt om uit de kast te komen als lesbienne, krijgt voldoende schermtijd om een indruk na te laten. Zelfs Ida, de huishoudster van de familie, is uitgewerkt als een volwaardig personage. Allen hebben ze één ding gemeen: een sterke band met Emma. Dit alles helpt om de laatste scène onvergetelijk te maken.

Er wordt door sommigen allicht met de ogen gerold bij enkele plotwendingen, maar wanneeer je je helemaal laat opslorpen door de tijdloze, cinematische grandeur, mag dat zelfs niet storen. Regisseur Guadagnino – die Matthias Schoenaerts naast Tilda Swinton castte in zijn nieuwste film – toont met I am Love hoe je een camera moet hanteren en een verhaal moet laten ademen. Samen met de meeslepende muziek en het eersteklas acteerwerk vormt hij een memorabel en quasi foutloos geheel dat bij het beste van zijn soort behoort.