Regie: Jason Reitman | Met: Aaron Eckhart, J.K. Simmons, Maria Bello | Genre: Komedie – Drama | Land: VS | Duur: 108 min | Releasedatum: 24 juni, 2014

“That’s the beauty of argument, if you argue correctly, you’re never wrong.” – Nick Naylor, THANK YOU FOR SMOKING

Het regiedebuut van Jason Reitman (Juno, Up in the Air), zoon van Ghostbusters-regisseur Ivan Reitman, is gebaseerd op een award-winnende roman van Christopher Buckley en draait rond de meedogenloze lobbyistenwereld. Aaron Eckhart speelt Nick Naylor, een gladde vertegenwoordiger van de tabaksindustrie. Deze moraalloze zakenman is een meester in de kunst van het overtuigen. Naylor is het soort kerel die tijdens een live tv-show geconfronteerd wordt met een aan longkanker lijdende jongeman en diens advocaat en de zaken zo kan verdraaien dat het lijkt alsof het de anti-tabaksbrigade is, die de jongen dood wil.

In Thank You For Smoking trekt Naylor onder andere naar Hollywood om roken opnieuw sexy te maken. Daar ontmoet hij zijn gedroomde partner in de vorm van de kimono-dragende Rob Lowe, een Hollywood magnaat met een fetish voor Aziatische cultuur. Eckhart levert een opmerkelijke vertolking en maakt het onmogelijke mogelijk: hij laat zijn gewetenloos personage zowaar sympathiek overkomen. Zo lijkt hij buiten de werkuren het hart op de juiste plaats te hebben, bijvoorbeeld bij het terugwinnen van zijn vervreemde zoon.

Naast Eckhart en Lowe krijgen we nog meer schitterend acteerwerk voorgeschoteld dankzij een aanvullende droomcast. Zo zien we de immer uitstekende J.K. Simmons als Eckharts baas, veteraan Robert Duvall als The Captain, een tabakgigant die als Naylors mentor fungeert, Sam Elliot als de aan kanker lijdende Marlboro man en Katie Holmes als een achterbakse journaliste. Verder zit Naylor geregeld samen met de MOD-squad (de Merchants of Death), een harteloos trio met Maria Bello als vertegenwoordigster van de alcoholindustrie en David Koechner als de vuurwapenslobbyist. Het levert scène na scène hilarische taferelen op die een mens ook aan het denken zetten.

Regisseur Reitman groeide dankzij zijn vader Ivan op in de filmwereld, maar Jason maakte van bij Thank Your For Smoking al duidelijk dat hij een eigen unieke stijl heeft. In plaats van zijn film vol te stouwen met rokende en kuchende mensen, zien we niemand een sigaret opsteken. Alleen The Captain (Duvall) houdt steevast een dikke sigaar tussen de vingers.

Het gebruik van bijtend sarcasme en snelle dialogen maakt een tweede kijkbeurt bijna een must, kwestie van alle slimme oneliners en overige details volledig op te nemen. Bovendien is de humor niet eenzijdig, waardoor iedereen in een deuk kan liggen, ongeacht jouw mening over het onderwerp. Reitman levert – ondanks een beperkt budget – ook op visueel vlak een opmerkelijk gepolijste film af, iets waar in komedies vaak minder aandacht aan wordt besteed.

Kon de film gerust harder zijn voor de tabaksindustrie? Mogelijk, maar iedereen weet dat sigaretten dodelijk zijn. Toch blijven ze op de markt en brengen ze miljarden op aan taksen. Roken is hier slechts één voorbeeld. Thank You For Smoking richt zijn pijlen uiteindelijk niet zozeer op tabak, maar op zij die het mogelijk maken dat de bevolking zich kan botvieren op allerlei soorten gevaren.