Regie: Alfonso Cuarón | Met: Maribel Verdú, Gael García Bernal, Daniel Giménez Cacho | Genre: Drama | Land: Mexico | Duur: 106 min

“Life is like the surf, so give yourself away like the sea.” – Luisa, ‘Y Tu Mamá También’

Je kan Y Tu Mamá También bekijken als een komische roadmovie waarin twee tieners met op hol geslagen hormonen een knappe, iets oudere jongedame meelokken op de roadtrip van hun leven. Dat kan, maar dan heb je wat gemist. Ok, dit is in de eerste plaats een erotisch verhaal over seksuele ontdekking, maar ook een bitterzoet coming of age relaas én een kijk op de verschillende sociale klassen in Mexico door het oog van meesterfilmmaker Alfonso Cuarón. Lang voor de regisseur een Oscar in de wacht sleepte met Gravity en wereldwijde aandacht verwierf, had hij al met Hollywood geflirt: een eerste (succesvolle) keer in 1995 met de familiefilm A Little Princess en drie jaar later met het stijlvolle, maar minder geliefde Great Expectations. Cuarón trok daarop terug naar zijn thuisland om er in zijn moedertaal deze parel te schieten: Y Tu Mamá También, een uiterst levendige film met een uitsekend scenario dat echte humor, sensualiteit en sympathie in één verhaal verweeft.

Deze prent kan in de eerste plaats rekenen op het fantastische samenspel tussen de drie protagonisten. Tenoch (Diego Luna) is de rijkeluiszoon van een vader met connecties, terwijl zijn beste vriend Julio (Gael García Bernal, dit jaar jurylid in Cannes) van bescheiden afkomst is. Wanneer hun vriendinnetjes alleen naar Europa reizen, dreigt hun zomervakantie zich te beperken tot drugs en gezamelijke masturbatiesessies rond Salma Hayek. Tot ze Luisa (onbevreesd gespeeld door Maribel Verdú) leren kennen, een bloedmooie, maar ongelukkig getrouwde vrouw van 28. Het tweetal stelt haar grappend voor om mee te gaan op een roadtrip naar een paradijselijk kustdorpje, ver weg van de stad. Zij gaat onverwacht in op hun voorstel. Het idyllisch plekje waar ze het over hebben, Heaven’s Mouth, is echter een mythe. Dat weten de jongens, maar Luisa’s gezelschap is te mooi om te laten liggen. Haar vertellen dat ze eigenlijk geen bestemming hebben, is een zorg voor later. En zo gaat het drietal en route.

Cuarón vat perfect samen hoe mensen elkaars persoonlijkheid pas echt ontdekken tijdens een intieme autoreis. Voor Tenoch en Julio is Luisa de prinses van hun dromen, en door haar losbandige houding weten ze met hun libido geen blijf. Bernal en Luna, de vertolkers van dit jeugdige duo, zijn uitmuntend. Ze spelen op elkaar in alsof ze mekaar al jaren kennen en het resultaat is realistisch en vaak bijzonder komisch. Het tweetal houdt zich bovendien niet in wanneer Luisa in de buurt is. Integendeel, hun vieze geest raakt nog meer overstuur wanneer zij er bij is. Waar ze echter niet bij stilstaan is dat Luisa haar eigen redenen heeft om aan deze roadtrip deel te nemen.

Hoewel de plot op het eerste zicht lijkt op dat van een Hollywoodiaanse tienerkomedie, is Y Tu Mamá También dat alles behalve. Onder de expliciete seks, tequila en wiet, ligt een meeslepende en poëtische film die ook de plaatselijke politiek en sociale problemen in Mexico aan de tand voelt, zij het op een onverwachte manier. De drie bevoorrechte protagonisten hebben namelijk niet dezelfde interesses als de filmmaker. Terwijl zij genieten van een bootuitstap aan een utopisch vissersdorpje, leren we dat de gelukkige visser die hen gidst over enkele jaren genoodzaakt wordt om als conciërge te werken in één van de vele hotels die langs deze prachtige kustlijn zullen worden gedropt, en nooit nog zal vissen.

De kritiek op de gang van zaken in Mexico krijgt een onopvallende bijrol, maar wie goed oplet heeft door waarom Cuarón de camera nog een halve draai laat maken zodat ook de gewapende militairen langs de kant van de baan goed in beeld komen. Aan Tenoch, Julio en Luisa gaat het echter allemaal voorbij.

Andere info krijgen we via de verteller, die af en toe de film onderbreekt om een woordje uitleg te geven over het leven van de personages, alsook over hun toekomst. Hoewel de verteller zijn woorden doorspekt zijn van zwarte humor, zijn het vaak schrijnende stukjes informatie die de kijker aan het nadenken zet, terwijl Tenoch en Julio op de achtergrond uitvechten wie er scheten liet en wie met wie naar bed is geweest.

Het is nagenoeg onmogelijk te bedenken hoe Y Tu Mamá También slimmer, grappiger, of beter gemaakt had kunnen zijn. Het slot is bovendien bijzonder emotioneel zonder dat daarvoor al te grote middelen worden ingezet. Emmanuel Lubezki, Cuaróns vaste cinematograaf, pakt uit met onberispelijke en creatieve kadrage en laat de vaak armzalige locaties spetteren van kleur. Cuarón heeft met Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Children of Men en Gravity getoond dat hij de laatste jaren ook een topper is op big budget vlak, maar voor zijn volgende prent hoopt deze schrijver dat hij nu terugkeert naar diepzinnig geschreven materiaal als Y Tu Mamá También; een film waarin de enige magie voortkomt uit drie mensen die op zoek zijn naar een strand dat niet bestaat, en er uiteindelijk toch op uitkomen.