Wie Wes Anderson’s Fantastic Mr. Fox en Moonrise Kingdom al eerder aanschouwde zal wellicht enkele gemeenschappelijke tonen herkennen in The Grand Budapest Hotel. Anderson heeft Alexandre Desplat nu definitief bevorderd tot vaste huiscomponist, zo blijkt. Een onafscheidelijk duo, die twee, en dat resulteerde eerder al in absolute meesterwerken.

The Grand Budapest Hotel speelt zich af in Zubrowka, een imaginair Midden-Europees land aan het begin van de 20ste eeuw. Een volledig andere setting dan we van Anderson gewoon zijn, en daar hoort dan ook in een bijzonder originele compositie bij. Anderson zelf omschrijft de soundtrack als ‘Zuwbrowkiaanse’ muziek, maar ontkent dat het in dezelfde lijn ligt als de voorgaande soundtracks van Desplat. Één ding is zeker: de franse componist heeft zich geweldig goed geamuseerd tijdens het componeren van deze score. In een interview verwoordde hij het als volgt: “Waar en wanneer kan een filmcomponist zowel alpenhoorns, fluitjes, balalaikas, een orgel, een mannenkoor en een cimbalom gebruiken? Juist, alleen maar in de wereld van Wes. Dank u Wes.”

Geen catchy popnummers deze keer, want de soundtrack wordt volledig ingenomen door nummers van Desplat zelf. Het is hem echter vergeven, want de scores doen ons helemaal onderdompelen in ‘de wereld van Wes’, en daar zijn ook wij hem dankbaar voor. Een voorbeeld hiervan is het briljante hoofdthema (geïntoduceerd door ‘Mr. Moustafa’) dat zo vloeiend en charmant in de oren klinkt en op feilloze wijze komedie met melodrama weet te combineren. De sfeer zit perfect want de toon straalt zowel onschuld, kattenkwaad, mysterie als schoonheid uit. Een graag geziene gast in Hollywood, die Alexandre Desplat, alsook bij de fans van Anderson zelf.