Regisseur Sam Mendes, die momenteel Bond 24 klaarstoomt, was laatst te gast op het lentegala van het Roundabout Theater Company van New York. Daar las hij 25 regels voor om “een gelukkiger regisseur” te worden. De lijst is gebaseerd op eigen ervaringen uit zijn succesvolle carrière.

De regels gaan van wijs (“Leer te zwijgen op het juiste moment”) naar grappig (“Als je de kans krijgt, werk dan alsjeblieft met Judi Dench“) en alles daartussen (“Onthoud: de Oscaruitreiking is een TV-show”). Lees ze allemaal onderaan:

1. Kies goede medewerkers uit. Het klinkt logisch, maar de beste medewerkers zijn eigenlijk diegenen die het niet met je eens zijn. Het betekent dat ze gepassioneerd zijn, dat ze een mening hebben en ze enkel “ja” zullen zeggen als ze het menen.

2. Probeer het familiaire onbekend te maken en omgekeerd. Regisseer een stuk van Shakespeare alsof het nieuw is en behandel elk toneelstuk alsof Shakespeare het schreef.

3. Als je de kans krijgt, werk dan alsjeblieft met Judi Dench.

4. Leer zeggen: “Daar heb ik geen antwoord voor.” Het zou wel eens een uitstekende start kunnen zijn van een repetitie.

5. Bezoek het amfitheater van Epidaurus in Griekenland. Daar realiseer je pas waarvan je deel uitmaakt, en het zal jouw kijk op de wereld veranderen. Als artiest zal je jezelf nooit meer abnormaal beschouwen.

6. Behandel woorden als “hoogtepunten” of “toppunt” met de grootste afschuw als het over je werk gaat. De zoektocht naar perfectie maakt je nooit gelukkig.

7. Wanneer je een film regisseert moet je er volledig in kunnen binnentreden. American Beauty ging, voor mij, over mijn tienerjaren. Road to Perdition ging over mijn kindertijd en Skyfall ging over mijn huidige periode en sterfelijkheid. Soms zijn het grote dingen en soms kleine, maar het is niet genoeg om een scenario te bewonderen. Je moet je eigen weg er in vinden.

8. Vertrouwen is essentieel, maar ego is dat niet.

9. Theater is het medium van de schrijver en de acteur. De regisseur komt op een verre derde plaats. Als je opzoek bent naar een echte egotrip, ga dan films regisseren.

10. Koop een stel oogkleppen. Lees geen recensies. Het volstaat te weten of ze goed of slecht zijn. Wanneer ik begon waren er meer artiesten dan commentators, maar nu zijn er duizend gepubliceerde opinies over elk stukje kunst. Hoe sterk je ook bent, zelfvertrouwen is iets fragiel. Bescherm het.

11. Baat een theaterzaal uit. Een toneelstuk is tijdelijk, een gebouw is permanent. Tracht dus iets achter te laten dat kan gebruikt en geliefd worden door anderen.

12. Je bent nooit te oud om iets bij te leren, dat stelde ik vast toen ik leerde skiën met mijn 10-jarige zoon. Hij was er na 10 minuten mee weg, terwijl ik gedurende 4 dagen overkwam als een onnozelaar. Wees echter niet bang om zo over te komen; het is een onderdeel van elk leerproces.

13. Juist of fout bestaat niet, er is enkel interessant en minder interessant.

14. Schilderijen, literatuur, poëzie en muziek zijn allen superieure vormen van kunst, maar theater en film kunnen er van stelen.

15. In Broadway bestaan “previews” niet.

16. “De reis is de bestemming,” zei Peter Brook. Denk niet aan een product of de reactie van het publiek. Denk enkel aan ontdekking en het proces om er te geraken.

17. Leer te zwijgen op het juiste moment. Aan dit punt werk ik nog steeds.

18. Wanneer je cast 20 mensen bevat, wil dat zeggen dat je 20 extra verbeeldingen in de kamer hebt. Gebruik ze.

19. Onthoud: de Oscaruitreiking is een TV-show.

20. Niet treuzelen. Robert Frost zei ooit: “vertel het allemaal wat sneller”. Hij zat er niet naast.

21. Je tweede productie is altijd beter dan de eerste.

22. Leer te accepteren dat je de schuld van alles zal krijgen. Als het scenario slecht was, dan heb je niet hard genoeg gewerkt met de schrijver. Als de acteurs het lieten afweten, heb jij ze in de steek gelaten. Als de sets, belichting, de poster en de kostuums fout zaten, had jij ze maar geen groen licht moeten geven. Train die schouders dus maar, ze zullen breed moeten zijn.

23. Op het scherm kan jouw held met gemak 500 bad guys met de grond gelijk maken, maar laat hem één verdomde sigaret opsteken en je zit in de miserie.

24. Houd een alternatieve carrière achter de hand. De mijne is commentator voor cricketwedstrijden. Je zal deze carrière nooit betreden, maar het kan helpen om ‘s nachts in slaap te vallen.

25. Vergeet nooit – maar dan ook nooit – hoe gelukkig je jezelf mag prijzen om een job uit te oefenen waarvan je houdt.