Filmposters blijven een belangrijk element binnen marketingcampagnes. Een goed exemplaar moet voldoen aan verschillende eisen: de poster moet de essentie van de film weerspiegelen, moet esthetisch mooi zijn (of op zijn minst origineel) en moet het product kunnen verkopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het creëren ervan een lang en moeizaam proces is, waar vaak opnieuw moet herbegonnen worden. Dat brengt ons bij The Iconic Movie Posters That Never Were, een exhibitie die momenteel loopt op de website Daybees. Daar worden de alternatieve versies van enkele van de meest iconische filmposters uit Hollywood vertoond. Bekijk ze onderaan en bezoek Daybees voor meer info omtrent de ontwerpers.

A   C L O C K W O R K   O R A N G E

De eerste versie:

De finale versie:

Ontwerper Bill Gold is het best vertegenwoordigd in deze gallerij. De man gaat al mee sinds de jaren ’40 en werd onsterfelijk voor zijn poster van CASABLANCA. Hij maakte meer dan 2000 posters gedurende zijn 60-jarige carrière. Hier is zijn eerste, interessante idee voor Kubrick’s klassieker A CLOCKWORK ORANGE.

________________________________________________________

P U L P   F I C T I O N

De eerste versie:

De finale versie:

Weinig posters zijn zo bekend als die van PULP FICTION. James Verdesoto en Vivek Mathur zijn de mannen achter dit werk. Opmerkelijk wat een wereld van verschil er tussen het begin- en eindwerk zit.
________________________________________________________

T H E   E X O R C I S T

De eerste versie:

De finale versie:

Hoewel de eerste versie wat cliché overkomt, vind ik deze persoonlijk zelfs knapper dan het eindresultaat voor William Friedkin’s horrorklassieker. Maar de keuze om het titelpersonage in de voorgrond te plaatsen is te aanvaarden. Bovendien hangt er iets onmiskenbaar mysterieus over deze poster van Bill Gold.
________________________________________________________

B A T M A N

De eerste versie:

De finale versie:

Hier is geen uitleg voor nodig. Brian D. Fox’s finale poster voor Tim Burton’s BATMAN is simpel maar doeltreffend. Het eerste, op Art Deco geïnspireeerde concept is natuurlijk niet mis, maar tegen de tweede kan niets op.
________________________________________________________

O C E A N ‘ S   E L E V E N

De eerste versie:

De finale versie:

Niet veel verschil in de algemene stijl te bespeuren in deze poster van James Verdesoto en Vivek Mathur, maar de minimalistische structuur van de tweede is knapper.
________________________________________________________

U N F O R G I V E N

De eerste versie:

De finale versie:

Opnieuw een werk van Bill Gold. Hoe knap de eerste versie ook is, de tweede is efficiënter.
________________________________________________________

M Y S T I C   R I V E R

De eerste versie:

De finale versie:

Bill Gold sluit het rijtje af, met een ander werk voor Clint Eastwood: MYSTIC RIVER. Beide posters zijn mysterieus en visueel schitterend, maar de silhouetten op de laatste verduidelijken de uiteindelijke beslissing om voor dit exemplaar te gaan.

________________________________________________________