In geen tijd transformeerde Grace Kelly, de dochter van een Olympisch roeikampioen, destijds tot de grootste ster in Hollywood. Gedurende vijf jaar was ze één van de meest geliefde gezichten van Tinseltown, iemand wiens elegantie uit het scherm spatte in verschillende filmklassiekers en het daarna allemaal opgaf om Prinses van Monaco te worden. Hoewel haar filmcarrière veel te kort was, heeft Kelly een onvergetelijke indruk nagelaten – iets dat van Grace of Monaco, de recente biopic met Nicole Kidman, niet kan gezegd worden. Vooral om haar drie films met Alfred Hitchcock zal ze eeuwig bekend blijven. Een overzicht van haar beste werk:

HIGH NOON (1952)

High-Noon

Na haar langspeeldebuut Fourteen Hours vertolkte Kelly de vrouw van een pas gepensioneerde U.S. Marshal in de westernklassieker High Noon van Fred Zinnemann. Kelly straalde goedheid en onschuld uit als Amy Kane, die haar echtgenoot probeert tegen te houden wanneer die een confrontatie met een wraakzuchtige crimineel wil aangaan. Uiteindelijk laat ze haar pacifistische overtuiging achterwege om haar man te verdedigen. Hoewel de film vooral bekend stond omdat die in “real time” geschoten is en om de regels van de standaard western aan zijn laars te lappen, zorgde High Noon ervoor dat Kelly aan het raam kwam piepen in Hollywood.

MOGAMBO (1953)

mogambo

De grote doorbraak. Kelly stond naast toppers Clark Gable en Ava Garnder op de affiche van deze film van John Ford over een jager, een speelse meid en een Engels koppel die elkaar ontmoeten op safari in Afrika. Uiteraard vliegen de romantische vonken er af. Kelly leverde een krachtige acteerprestatie af die haar een Golden Globe en een Oscarnominatie opleverde. Een filmster was geboren.

DIAL M FOR MURDER (1954)

DIAL_M_FOR_MURDER

In 1954 was Kelly de leading lady in maar liefst vijf films. De twee beste daarvan waren die van Alfred Hitchcock. De eerste, Dial M for Murder, beelde Kelly af als de rijke vrouw van een Britse tenniskampioen (Ray Milland). Hij verdenkt haar ervan een affaire te hebben met een knappe Amerikaan, waarop hij haar wil laten vermoorden door een ex-militair. Zij blijkt echter geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

REAR WINDOW (1954)

rear-window

Volgens sommigen de beste film van Hitchcock. Kelly speelde Lisa Fremont, de vrouw van een journalist (James Stewart) die in een rolstoel belandt na een ongeval. Daarop begint de journalist zijn buurman te bespioneren met een verrekijker en verdenkt hem ervan zijn vrouw te hebben vermoord. Kelly’s bruisende prescence contrasteerde mooi tegenover die van de cynische Stewart. Oneindig geparodieerd, maar nog steeds razend spannend.

THE COUNTRY GIRL (1954)

country

Kelly’s acteerwerk steeg naar een nieuw hoogtepunt in The Country Girl. Ze won er haar eerste en enige Oscar voor. In tegenstelling tot haar glamoureuze uitstraling in het echte leven, speelde ze de depressieve vrouw van een drankverslaafde acteur (Bing Crosby) die aan lager wal is geraakt. Via een toneelstuk op Broadway hoopt haar man zijn carrière nieuw leven in te blazen. Kelly’s personage krijgt op haar beurt dan weer aandacht van de regisseur van het toneelstuk (William Holden).

TO CATCH A THIEF (1955)

grace-kelly

In haar derde en laatste prent voor Hitchcock was de actrice te zien als Frances Stevens, een welgestelde Amerikaanse die een romance begint met juwelendief-op-rust John Robie  (Cary Grant). Diens reputatie speelt hem parten wanneer een diestallenplaag de Franse Riviera teistert. To Catch A Thief wordt algemeen beschouwd als een onbelangrijk werk in het oeuvre van Hitch, maar het romantische mysterie doorstaat de tand des tijds probleemloos. Al blijft het ongemakkelijk om Kelly in bepaalde scènes te zien rondscheuren op dezelfde bochtige wegen waarop het jaren later fataal mis zou lopen.

HIGH SOCIETY (1956)

high-society

Haar afscheidsfilm, voor ze als Prinses van Monaco door het leven ging. In deze glimmende musical – een remake van The Philadelphia Story – speelt Kelly opnieuw een rijke dame die ditmaal op het punt staat te trouwen met knullige kerel. Enter Bing Crosby, haar ex, die haar op op het trouwfeest tracht terug te winnen. Frank Sinatra speelt een persfotograaf die de exclusieve trouwpartij op foto moet vastleggen. High Society verdeelde de critici, maar aan de box office was de film een enorm succes. Zo sloot Kelly – die ondertussen verloofd was met Prins Reinier van Monaco – haar acteercarrière alsnog af met een hoogtepunt.