dyn010_original_814_500_pjpeg_2654974_b3610ecbb154b2166f874d834ceeca3d

ATONEMENT is een filmadaptatie van Ian McEwan zijn gelijknamige roman waarin de valse beschuldiging van de 13-jarige Briony (Saoirse Ronan) aan de vooravond van de tweede wereldoorlog extreme gevolgen heeft op de levens van vele betrokkenen. Componist Dario Marianelli werkt na PRIDE&PREJUDICE voor een tweede keer samen met regisseur Joe Wright. Hoewel we een gelijkaardige romantische sfeer verwachten van Marianelli slaat hij met ATONEMENT een heel andere weg in.

Franse pianist Yean-Yves Thibaudet en celliste Caroline Dale nemen merendeel van de tracks voor hun rekening, wat een bitter maar romantisch toontje bezorgt. Maar wat de soundtrack van deze film zo speciaal maakt is de typemachine die onophoudelijk voort tikt in het nummer terwijl het personage in de film deze actie niet langer verder zet. De typemachine lijkt te fungeren als wederkerende verwijzing naar Briony’s opspelende fantasie.

Hoe intrigerend het typemachine-effect ook mag zijn, het hoogtepunt van de soundtrack list vind ik persoonlijk Elegy for Dunkirk, dat niet zomaar in de prijzen liep op de International Film Music Critics Association Awards. Het romantische deuntje is hier echter ver te zoeken, aangezien de muziek een chaotisch kustgebied met militaire bezetting portretteert waarin wanhoop de soldaten nader staat dan moed. Een uitzonderlijke combinatie van beeld en klank verbindt een Brits mannenkoor met extreme radeloosheid van de mens. Het levert iedere luisteraar ongetwijfeld een krop in de keel op.