THE NINTH GATE uit 1999 is naar mijn mening één van Roman Polanskis meest ondergewaardeerde werken. De film kreeg bakken kritiek over zich heen maar deze schrijver begrijpt nog steeds niet waarom. Zelfs het controversiële einde is volgens mij volkomen te verantwoorden en tilt deze bovennatuurlijke thriller naar een ander niveau. Het is eveneens mijn favoriete Johnny Depp film (ok, FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS buiten beschouwing gelaten).

De helft van de kracht van THE NINTH GATE zit hem in Wojciech Kilars soundtrack, waarmee je eigenhandig de duivel kan oproepen. De nu 81-jarige Poolse componist schreef voor Polanski ook de muziek voor DEATH AND THE MAIDEN en THE PIANIST. De score voor THE NINTH GATE is gebasseerd op de Havanaise van Camille Saint-Saëns, een klassiek stuk dat zowat elke componist ooit wel eens heeft moeten spelen. Alleen gaat het hier om een mineur-variant. De Koreaanse sopraan Sumi Jo voorzag bepaalde delen dan weer van een vocalise.

Beluister bovenaan het huiveringwekkende ‘Opening Titles’, de soundtrack van de dag.