Met nog een week te gaan zit het jaar er alweer bijna op, en dus is lijstjestijd aangebroken. En hier heet dat zoals gewoonlijk de Golden 25: de 25 films die yours truly het meest zijn bijgebleven in 2015. Zoals steeds werden documentaires en kortfilms achterwege gelaten en werden enkel prenten die dit jaar een officiële Belgische release kregen in de lijst opgenomen. Door omstandigheden ging Black van Adil El Arbi en Billal Fallah aan me voorbij, dus deze bleef dan ook buiten strijd. Kanshebber The Big Short (30 december) verschijnt pas nadat deze lijst online wordt gezet.

Op zoek naar meer uitstekende films die dit jaar verschenen? Neem dan hier een kijkje.

Vergeet jouw top-x niet achter te laten in de comment-sectie!

10. D’ARDENNEN


Het langspeeldebuut van Robin Pront, gebaseerd op een scenario dat hij met acteur Jeroen Parceval pende, creëerde de afgelopen maanden een kleine hype, maar deze grauwe misdaadfilm is uw aandacht meer dan waard. Het verhaal, dat zich ondanks de titel voor het grootste deel in Antwerpen afspeelt, draait rond de aftermath van een foutgelopen homejacking. Pront mag voor de meesten dan wel een nobele onbekende zijn, zijn talent werd ondertussen al opgemerkt toen de film in Toronto in première ging; het leverde de jonge regisseur meteen een Hollywood-agent op, en hopelijk ook een succesvolle toekomst. Hoofdrolspelers Kevin Janssens, Veerle Baetens en Jeroen Parceval zijn uitmuntend.

>>>Lees onze review hier.

09. STAR WARS: THE FORCE AWAKENS


Elk frame uit Episode VII: The Force Awakens, Disney’s langverwachte nieuwe Star Wars-film, roept de spirit van de originele ruimtetrilogie op en dat is iets waar we allen dolgelukkig om kunnen zijn. JJ Abrams’ inzending is bovendien net dat tikkeltje meer dan een pure hommage, zodat er niet alleen op nostalgie geteerd wordt. En door de toevoeging van een flinke dosis hedendaagse humor kunnen we de prequel-trilogie langzaam maar zeker uit het geheugen beginnen wissen.

>>>Lees onze review hier.

08. EL CLUB


De achterbaksheid van institutionele autoriteiten, meerbepaald die van de Katholieke Kerk, staat centraal in Pablo Larrains nieuwste langspeler, de Zilveren Beer-winnaar El Club. De club in kwestie bestaat uit een kleine groep oudere priesters die samen een woning delen, ergens aan de Chileense kust, en onder toezicht staan van een zuster die hen wel heel specifieke regels oplegt. Regisseur Pablo Larrain (Post Mortem, No) levert met El Club een provocerend en bij momenten behoorlijk zware brok kwaliteitscinema af die sociale kritiek succesvol combineert met thriller-elementen.

>>>Lees onze review hier.

07. YOUTH

De Italiaanse cineast Paolo Sorrentino heeft met La Grande Bellezza reeds een meesterwerk op zijn palmares binnen het genre van ouder wordende personages die met weemoed terugkijken op de goede oude tijd. Hij won er zelfs een Oscar voor. Twee jaar later keert hij terug met het Engelstalige Youth, een gelijkaardige prent, zij het met een heel ander standpunt. Deze keer moet zijn vaste hoofdrolspeler Toni Servillo plaats maken voor de Britse legende Michael Caine, en het is onmogelijk om naast zijn uitmuntende bijdrage te kijken. Hetzelfde kan tevens gezegd worden over de mis-en-scene van Sorrentino, director of photography Luca Bigazzi’s magistraal camerawerk en de meer dan prima rollen van de overige acteurs, waaronder Harvey Keitel, Rachel Weisz en Jane Fonda.

>>>Lees onze review hier.

06. BIRDMAN


Er zijn meta-films, en dan is er Birdman, de ambitieuze nieuwe prent van Alejandro González Iñárritu (21 Grams, Biutiful). Deze showbizz-satire, met Michael Keaton in de rol van zijn leven, zweert elke vorm van categorisatie af en biedt een shitload aan plezier en visueel verbluffende momenten. Van cameraman Emmanuel Lubezki (Gravity, The Tree of Life) zijn we al heel wat gewend, maar wat de beeldenvirtuoos hier op het scherm tovert is pure magie. Op technisch vlak is dit één van de meest indrukwekkende films van zijn generatie; alles speelt zich af gedurende één lange take waarin licht en geluid naadloos verweven worden.

>>>Lees onze review hier.

Morgen: DE FINALE