Filmstudio’s die van gedacht veranderen, té excentrieke filmmakers, bekvechtende acteurs, creatieve meningsverschillen enzovoort, er is een hele waaier aan redenen waarom een regisseur uit een filmproductie stapt/wordt gebannen. Het gebeurt niet vaak, maar… het gebeurt.

Het JANE GOT A GUN debacle van vorige week, waarbij regisseur Lynne Ramsay besloot niet te komen opdagen tijdens de eerste productiedag, deed heel wat stof opwaaien. Terwijl Ramsay zelf nog steeds geen officiëel statement maakte over haar redenen, gingen we op zoek naar enkele andere films waarbij regisseurs, al dan niet uit eigen wil, opstapten in het midden van het productieproces.

 

AMERICAN HISTORY X (1998)

edward-norton-american-history-x

Originele regisseur: Tony Kaye
Vervanger: Edward Norton
Wat er gebeurde: Dit is een klassiek voorbeeld van een rampproductie, al is originele regisseur Tony Kaye niet opgestapt tijdens het filmen van zijn overbekend drama over racisme, AMERICAN HISTORY X. Kaye werd na het filmen vervangen in de editing room door hoofdrolspeler Edward Norton. Van bij de start was het één en al chaos geblazen in Kayes productie, dat bleek al bij de onprofessionele castingsessies. Hij schoot uiteindelijk 300 km aan film en volgens verscheidene bronnen zat hij maanden te knoeien om een finale versie klaar te krijgen. Uiteindlijk werkte hij de film af en New Line Cinema was zelfs tevreden met het resultaat, maar ze hadden Norton in de tussentijd de toestemming gegeven een eigen versie te monteren. Tot Kayes grote ontzetting vond New Line Nortons versie nog beter. Hij vond dat er dankzij Nortons veranderingen een volledig nieuw personage gecreëerd moest worden en ze minstens een extra jaar nodig hadden om dit opnieuw te filmen. New Line gaf Kaye acht weken om er alsnog iets van te maken, maar die reageerde op zijn beurt door een grootschalige haatcampagne tegen de producenten te beginnen. Hij liet anti-New Line reclame plaatsen in bekende filmmagazines en eiste dat zijn naam van de film werd geschrapt. Ter vervanging had hij het alter ego “Humpty Dumpty” opgegeven. Alle pogingen om zijn eigen film te saboteren mislukten en AMERICAN HISTORY X staat de dag van vandaag nog steeds als een huis overeind. Kayes absurde gedrag gaf zijn carrière een flinke deuk, al maakt de man nog steeds films, waarvan LAKE OF FIRE uit 2006, een documentaire over abortus, zijn grootste succes is. Edward Norton daarentegen kreeg vaker de kans om films te gaan herschrijven. Hij deed dat voor THE INCREDIBLE HULK en Julie Taymors FRIDA, maar zijn recente samenwerking met meesterschrijvers als Wes Anderson en Tony Gilroy bewijzen dat hij een goed geschreven scenario gerust naast zich kan neerleggen.

____________________________________________________________

FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS (1998)

Originele regisseur: Alex Cox
Vervanger: Terry Gilliam
Wat er gebeurde: Terry Gilliam, zelf bekend voor het doordrijven van zijn willetje, kwam pas laat in het spel tijdens de opnames van de knotsgekke roadtrip-nachtmerrie FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS. Alex Cox, die oorspronkelijk achter de lens stond, had een andere visie dan de producers en werd ontslagen. Tijdens het filmen kwam hij in aanvaring met Johnny Depp en schrijver Hunter S. Thompson. Laatstgenoemde haatte Coxs screenplay en zijn ideeën om geanimeerde scènes toe te voegen. “Alex had een soort droom waarin hij Thompsons werk kon verbeteren, maar hij kon er niet méér naastzitten” aldus Depp. In een documentaire over Thompson uit 2003, is te zien hoe hij hele stukken uit Coxs script scheurt. Ironisch genoeg bevatte Gilliams nieuwe versie eveneens animatie, maar daar repte Thompson nadien geen woord meer over. Gilliam zelf bleef zijn eerlijke zelf toen men tijdens een interview op het Filmfestival van Cannes in ’98 vroeg naar zijn mening over Coxs versie: “Het was een stuk stront.”

____________________________________________________________

SPARTACUS (1960)

spartacus-kubrick

Originele regisseur: Anthony Mann
Vervanger: Stanley Kubrick
Wat er gebeurde: David Lean (LAWRENCE OF ARABIA) was de eerste keuze voor deze film, maar die weigerde. Hierop huurde hoofdrolspeler Kirk Douglas, die de film eveneens producete, veteraan Anthony Mann in om SPARTACUS te regisseren (de jaren zestig versie van Ridley Scotts GLADIATOR). Na een week filmen in Death Valley was Douglas echter niet tevreden over de regisseurs werk. Volgens hem was Mann geschrokken van de omvang van dit project. Hoeveel we daarvan mogen geloven is echter de vraag, want later maakte hij grootse films als EL CID en THE FALL OF THE ROMAN EMPIRE. Anyway, Mann werd ontslagen en vervangen door zijn PATHS OF GLORY regisseur Stanley Kubrick. Initieel was er wat wantrouwen omdat Kubrick (toen 30 jaar oud) op dat moment nog geen kolossale productie als deze had geleid. Het resultaat is, zoals we allen weten, best ok uitgedraaid.

____________________________________________________________

MONEYBALL (2011)

Originele regisseur: Steven Soderbergh
Vervanger: Benett Miller
Wat er gebeurde: Op het geval van JANE GOT A GUN na, is de MONEYBALL-fiasco waarschijnlijk het recentste voorbeeld van een probleemproductie. Soderbergh (OCEAN’S trilogie), de oorspronkelijke regisseur, had een docu-drama in gedachten waarin echte atleten zichzelf zouden spelen. Er waren zelfs al interviews met professionele baseballspelers gefilmd, dit tot grote ergernis van de studio en producers. Niemand durfde Soderbergh er echter over aan te spreken, de man is niet zomaar de eerste de beste. Daarom probeerden ze het via een omweg; scenarist Steve Zaillian ontslaan en vervangen door Aaron Sorkin. Soderberghs productie werd op drie dagen voor aanvang stopgezet, wat leidde tot heel wat over en weer gescheld. In elk geval werd er een massa geld in de vuilbak geworpen. Twee regisseurs en twee scenaristen moesten betaald worden, bovendien werd de productie maanden uitgesteld na het Soderbergh debacle dus is het niet verwonderlijk dat de rekeningen opliepen zelfs vóór de camera’s begonnen draaien. MONEYBALL werd uiteindelijk wel een prima film, dankzij vervangend regisseur Bennett Miller en prima prestaties van Brad Pitt en Jonah Hill, maar de financiële ravage was vrij groot. Er bestaat ook een behind-the-scenes documentaire over de chaotische productie, maar die zit achter slot en grendel nadat een zekere A-list acteur niet in verband wou worden gebracht met de hele zaak.

____________________________________________________________

SUPERMAN II (1980)

Originele regisseur: Richard Donner
Vervanger: Richard Lester
Wat er gebeurde: Het laatste befaamde geval van regisseurswissel is dat van Richard Donner (LETHAL WEAPON) tijdens het draaien van SUPERMAN II in 1980. De twee films hadden normaal gezien opeenvolgend geschoten moeten worden door Donner, die deel één opnam. Toen hij ongeveer 75% van de sequel klaar had moest hij echter halt houden om zich te gaan moeien met het tumultueuze post-productieproces van deel één. Die film werd achteraf een groot succes, waardoor Warner Bros meer geld begon te ruiken en besloot dat deel twee best wat commerciëler mocht zijn. Exit Donner dus, en Richard Lester werd erbij gehaald. Volgens de DGA wetgeving moet een regisseur minstens 51% van de scènes gefilmd hebben om zijn/haar naam op het scherm te zien en aangezien de film voor drie vierde klaar was, moest Lester grote delen gaan herschieten. Dat was niet naar de zin van Gene Hackman, die Lex Luther speelde. Hij weigerde, waardoor al zijn scènes dienden gerecupereerd te worden uit de Donner productie. Van een soep gesproken. Jaren later werd voor de Deluxe DVD release een ‘Richard Donner Cut’ van SUPERMAN II vrijgegeven, die warm werd onthaald door de fans. Voor velen zit de ideale sequel ergens middenin beide films.

____________________________________________________________